ben je na de morning afterpil veilig als je gewoon de pil slikt ?

Vorige week was toen Ik Seks had de condoom gescheurd , en was mn pil vergeten ! Dus moest Ik een morning after pil halen , netjes 14 uur later ingeslikt! Nu mijn vraag : Ik slik de pil dus nu gewoon ben Ik nog steeds veilig of ben Ik door de Morning after pil onveilig tegen zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

door de morning after pil was en ben je nog steeds veilig !

Toegevoegd na 5 uur:
aanvulling:
kennelijk is wat ik schreef niet duidelijk of voldoende.
als je niet zeker bent van je anticonceptie middel, is het antwoord: de morning after pil.
als je standaard "de pil" slikt en blijft slikken, dan ben "veilig tegen zwangerschap", volgens mijn informatie voor 99%.

het antwoord is dus : ja, je bent veilig.

Werking

>>De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen. De pil is met stip de betrouwbaarste vorm van anticonceptie: minder dan 1% van de vrouwen over de hele wereld die de pil consequent gebruikt, wordt binnen een jaar zwanger.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil

Betrouwbaarheid bij voorkomen van zwangerschap

>>De betrouwbaarheid van de morning-afterpil is minder dan 100%. Deze betrouwbaarheid hangt ook af van de duur van de periode die verloopt tussen geslachtsgemeenschap en de inname van de morning-afterpil.

De betrouwbaarheid is:

95% bij inname van deze pil binnen 24 uur
85% binnen 48 uur
en 58% bij gebruik binnen 72 uur

In alle gevallen is het dus verstandig om ook na het gebruik van de morning-afterpil te controleren dat zwangerschap inderdaad is uitgebleven. Deze cijfers betekenen bovendien, dat men beter kan vertrouwen op anticonceptie vóórdat men geslachtsgemeenschap heeft, dan op de morning-afterpil. Het is beter deze alleen te gebruiken wanneer de anticonceptie mogelijk gefaald heeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Morning-afterpil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee inderdaad, het is geen voorbehoud middel, het is een redmiddel achteraf...
je bent veilig doordat je hem gebruikt hebt, dat bedoelde ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb mijn antwoord uitgebreid, kijk maar even. De betrouwbaarheid is: 95% bij inname van deze pil binnen 24 uur
85% binnen 48 uur
en 58% bij gebruik binnen 72 uur de bedoeling van de morning afterpil is eenmalig, anders heette de pil "week afterpil"!
dus daar moet je nu niet meer op vertrouwen..., maar als je de dagelijkse "gewone" pil slikt, dan heb je de morning afterpil niet nodig.
Als er bevruchting optreed heb je een kans van 1 a 2% dat je toch zwanger wordt. Dus effectief is het niet. Bovendien is het een vorm van abortus als er al bevruchting is opgetreden. Wil je dat wel? Wist je dat de pil maar werkt in 50% van de gevallen en het condoom in 70% bij regelmatig gebruik? Dat is dus ook geen veilige methode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar haal je dit nu weer vandaan en vooral waar haal je die belachelijke percentages vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron toegevoegd. De percentages zijn niet belachelijk. Het zijn cijfers uit de praktijk. Wat er in voorlichtingen vaak wordt gegeven zijn theoretische cijfers bij perfect gebruik en optimale omstandigheden en dan gaat het om een eenmalig risico. In de praktijk gaat het nooit om een eenmalige toepassing, dus moet je de cummulative fout gebruiken.
Het gaat te vaak mis. Zelfs al zou de kans 99% zijn, dat risico zou je toch niet nemen? Het is niet veilig om er blind op te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat nu dat de pil maar 50% bescherming biedt (in het algemeen dus)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel een antwoord op je vraag. Misschien niet het antwoord dat je zocht.
Het woord veilig is trouwens niet een juiste term. Het gaat om effectief of niet effectief.
Ik kan net als de in het vorige antwoord zonder onderbouwing zeggen dat het veilig is en er een uitroepteken achter zetten, maar wat bereik ik daar mee?